Diversiteit en inclusiviteit zijn meer dan alleen modewoorden. Bedrijven profiteren namelijk echt op alle vlakken van het hebben van een divers personeelsbestand, van meer innovatie tot een hogere omzet. Maar het aantrekken van divers talent wordt nog te vaak als uitdagend gezien. Patricia Lip, commercieel manager IT bij Yacht is niet alleen hard aan het werk om haar eigen team diverser en inclusiever te maken, ze ondersteunt samen met haar collega’s in het vakgebied ook regelmatig bedrijven met dit vraagstuk. Dit zijn haar tips voor het bouwen van een divers team. 

Er kleven vele voordelen aan het diversifiëren van je bedrijfjf. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bedrijven waarvan het personeel een mix van onder andere gender, seksualiteit, culturele achtergrond, leeftijd, fysieke mogelijkheden en opleidingsniveau is, innovatiever zijn, meer omzet genereren, tevredenere klanten hebben en productiever zijn. 

De Boston Consulting Group vond in een onderzoek naar diversiteit op de werkvloer dat het de innovatie binnen het bedrijf laat toenemen, wat resulteert in 19 procent meer omzet. In het Diversity Wins onderzoek van consultancy McKinsey wordt dit nog eens bevestigd, zij tonen aan dat diversere teams de creativiteit en expertise aan de vergadertafel flink boosten. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf beter kan anticiperen op verschuivingen in de markt en een diverser consumentenbestand kan opbouwen.

“Het maakt je als bedrijf flexibeler”, zegt Lip. “Met een divers team aan mensen heb je een groter aanpassingsvermogen, omdat je altijd beredeneert vanuit meer visies. Je hebt hierdoor een beter begrip van de maatschappij en de wensen of uitdagingen van verschillende doelgroepen daarbinnen. Diversiteit zorgt er dus voor dat je geen mooie zakelijke kansen mist. Maar de bedrijven waarbij het nog aan diversiteit ontbreekt, hebben vaak niet eens door wat ze aan mogelijkheden laten liggen.”

‘Neem geen klonen van jezelf aan’

Lip is bij Yacht HR verantwoordelijk voor een groep van 40 interim professionals binnen het vakgebied IT en zit daarom regelmatig samen met haar consultants met opdrachtgevers aan tafel die op zoek zijn naar nieuw talent. 

“We merken dat diversiteit steeds hoger op de agenda komt te staan bij bedrijven, maar toch hoor ik nog vaak dat men op zoek is naar ‘iemand die goed binnen het team past’”, zegt ze. “Door je daar aan vast te houden vul je je bedrijf dus met klonen van jezelf. Als Yacht consultants gaan we dan het gesprek met bedrijven aan over wat diversiteit een klant kan brengen. Ik deel vaak mijn eigen ervaring met het diverse team waar ik leiding aan geef. Door het tastbaar te maken, durven bedrijven zich wat sneller open te stellen voor een ‘ander type’ kandidaat.”

Bij Yacht ligt de focus namelijk op het selecteren van de kandidaten die qua kwaliteiten en persoonlijkheid goed aansluiten op de opdracht of baan. “Of iemand man, vrouw of non-binair is, heeft daar geen invloed op”, zegt Lip. “Het motto bij Yacht is ‘je beste zelf mogen zijn, wie je ook bent’. Dat is niet alleen intern een streven, maar ook zichtbaar in de professionals die we bij Yacht begeleiden. Omdat we echt op de kwaliteiten werven is ons bestand zeker divers te noemen en kunnen we bedrijven die willen diversifiëren hiermee ook echt goed op weg helpen.”

3 tips voor bedrijven die diverser willen werven

Voor bedrijven die graag diverser personeel willen aantrekken, maar die nog weinig variatie zien in de sollicitanten die reageren op hun posities, heeft Lip een drietal tips:

1. Maak je vacatureteksten zo inclusief mogelijk en wees je je bewust van hoe je je online presenteert als bedrijf.
“De taal die je gebruikt in je vacaturetekst zegt veel over hoe inclusief en divers je bedrijf is”, legt Lip uit. “Bijvoorbeeld door alleen hij/zij te gebruiken en niet te kiezen voor een neutrale aanspreekvorm, sluit mogelijk mensen die zich niet als man of vrouw identificeren uit. Daarnaast gaan kandidaten jouw bedrijf uiteraard googlen als ze geïnteresseerd zijn in de functie die je biedt. Het is daarom belangrijk dat de uitingen van jouw bedrijf de diversiteit uitdragen. Besteed bijvoorbeeld in het jaarverslag of in andere publicaties aandacht te besteden aan het diversiteitsbeleid. Of deel de verhalen van de verschillende professionals die bij je werken op sociale media.”

2. Gebruik verschillende wervingskanalen
“Als je op zoek gaat naar een nieuwe collega, probeer dan eens na te denken of er manieren zijn om die te werven die jullie niet standaard inzetten”, zegt Lip. “Dat kan bijvoorbeeld door collega’s in hun diverse netwerken wat lijntjes uit te laten gooien, of door recruiters met divers profiel de vacatures via LinkedIn te laten uitzetten. Zo bereik je niet alleen een breder publiek, maar maak je ook meteen kenbaar dat je een divers bedrijf bent. Heb je nu zelf niet zo’n divers netwerk? Dan kun je natuurlijk ook altijd bij Yacht aankloppen. Bij Yacht hebben wij een groot netwerk vol gekwalificeerde specialisten die staan te trappelen om aan de slag te gaan.

3. Luister, experimenteer en leer
“Ook bij Yacht leren we nog iedere dag hoe we inclusiever kunnen worden als bedrijf, maar je kan dat alleen leren door te luisteren naar je personeel en dingen uit te proberen”, aldus Lip. “Houd je niet te veel vast aan je standaard manier van werken, maar durf maatwerk te bieden voor de verschillende werknemers in je bedrijf. Zoals de mogelijkheid om een opleiding te volgen, meerdere dagen per week thuis te werken of vrij te hebben op feestdagen die in Nederland geen standaard vrije dagen zijn. Geef je mensen zo het gevoel dat ze echt welkom zijn en neem alle mogelijke  obstakels weg zodat iedereen in al z’n creativiteit kan bloeien.”

De juiste expertise op de juiste plek: bij Yacht vinden ambitieuze bedrijven professionals die het verschil kunnen maken